Regnskapsføring

Hvilke oppgaver kan jeg gjøre selv – og hva bør jeg overlate til regnskapsfører?

Noe av det første vi gjør når vi inngår et samarbeid med en ny regnskapskunde, er å avtale hvilke funksjoner og oppgaver vi skal håndtere for dem. Noen vil at vi skal gjøre alt, andre vil gjøre mye på egenhånd. Vår erfaring er at regnskapsføringen blir aller mest effektiv når den utføres som et samarbeid mellom oss og kundene våre. Da vil nøkkelpersoner i bedriften få mer eierskap til egne regnskapstall, samtidig som vi står klar til å gi råd dersom det er behov for det. Dere slipper å bruke energi på oppgaver dere synes er krevende, samtidig som det kan være tid og penger å spare på å gjøre enkelte ting selv. 

Skybaserte regnskapssystemer forenkler samarbeidet mellom kunde og regnskapsfører, og gjør det også enklere for bedriftens ansatte å involvere seg. Her får du en oversikt over noe av det vi mener kundene våre med fordel kan gjøre på egenhånd, og hvilke oppgaver man gjør lurt i å sette bort til oss. 

Hvilke oppgaver kan jeg gjøre selv – og hva bør jeg overlate til regnskapsfører?

Fakturering og kundeoppfølging håndterer du best på egenhånd

Fakturering er en oppgave vi ønsker at kundene våre skal gjøre selv. Dette er fordi det er kunden som er selger i sin bedrift. Dermed er det dere som vet hvilke beløp og hva slags tekst som skal stå på fakturaen. Fakturering er en oppgave som er forholdsvis enkel for bedriften å utføre, og ofte vil det ta like lang tid for dere å samle inn og sende over nødvendig underlag til oss som å fakturere kundene på egenhånd. 

Generelt anbefaler vi at dersom en oppgave involverer kunder eller leverandører, så burde bedriften håndtere den selv. Det handler ikke om at vi ikke ønsker å ha kontakt med deres kunder. Som regel er det enklere, mer effektivt og mer profesjonelt dersom oppfølging av og purring på kunder og leverandører utføres av noen med direkte tilknytning til bedriften.

Sett bort lønnskjøringen til noen med kompetanse

Lønn er et eget og svært komplekst felt innenfor regnskapsføringsfaget. Dette er noe vi anbefaler alle å sette bort til en ekstern partner som har kompetanse på feltet og er oppdatert på regelverket. Ved å la oss håndtere lønnskjøringen tar vi på oss ansvaret for at dine ansatte får riktig lønn som forventet, og at alle lover, regler og frister overholdes. 

Du vil naturligvis kunne være nødt til å bidra med å klargjøre og godkjenne lønnsunderlag for dine ansatte. Har du for eksempel ansatte som fører timer eller har krav på bonuser eller tillegg, er det bare du som kan bekrefte at underlaget for lønnskjøringen er korrekt. De fleste regnskapssystemer har gode moduler for føring av timer og annet lønnsrelatert. 

Regnskapssystemer gir enkelt og godt samarbeid

De moderne skybaserte regnskapssystemene har gjort det enkelt å involvere seg i regnskapsføringen og økonomifunksjonen i bedriften, selv for de uten noen form for økonomisk bakgrunn. Systemene har intuitive og brukervennlige dashboard som kan tilpasses etter behov. Dermed har tall og regnskap aldri vært mer tilgjengelig, og det er mulig å samarbeide om regnskapsføringen på en enkel og effektiv måte. Et godt regnskapssystem gir deg mange muligheter for personlig tilpasning på bakgrunn av arbeidsflyt. Det finnes blant annet gode moduler for utlegg, timeregistrering og kjørebok. 

Samtidig er det en forutsetning for et godt samarbeid at bedriftens ansatte har satt seg inn i løsningene, benytter dem aktivt og registrerer informasjon innen fristene vi har blitt enige om. Alt som kan registreres digitalt sparer tid både for oss og dere, og når regnskapet kan føres mer effektivt er det også penger å spare på det.

Sammen legger vi opp til et samarbeid som passer for deg 

Det er lett å overvurdere egen kompetanse når regnskapssystemet er både brukervennlig og lett tilgjengelig. Iblant ser vi at bedrifter velger å prøve seg frem og jobbe litt i overkant mye på egenhånd, og dette ender lett i merarbeid og økte kostnader. Husk at når vi kommer med anbefalinger om arbeidsfordeling, er det fordi vi vet hvilke områder det er lett å gjøre feil på. Slike oppgaver vil det alltid lønne seg at vi tar hånd om fra start, heller enn at vi må komme inn og rydde opp rett i forkant av en frist. 

Det er mye dere kan gjøre selv, spesielt når det gjelder innhenting og klargjøring av data. Det tekniske og selve føringen av regnskapet foretrekker vi likevel at det er vi som håndterer, slik at vi kan garantere for kvaliteten på det som rapporteres inn til myndighetene.

Vi ønsker å være en støtte og samarbeidspartner for våre kunder, og vårt mål er at hjelp med regnskapet skal spare deg for både tid, penger og bekymringer. Ingen kunder er like og vi tilpasser alltid samarbeidene etter kundenes ønsker og behov, samtidig som vi vil komme med anbefalinger på bakgrunn av våre egne erfaringer. Ønsker du en samtale om hvordan vi kan samarbeide om regnskapet for din bedrift? Kontakt oss her!

Aksjonærregisteroppgaven

12 januar 2021

Aksjonærregisteroppgaven er en rapportering av alle hendelser og bevegelser knyttet til aksjer i et selskap, og skal leveres til Skatteetatens aksjonærregister innen 31. januar hvert år.

SAF-T Regnskapsfiler

27 november 2020

Skattedirektoratet vil ikke lenger akseptere at bokføringspliktige ikke har implementert SAF-T regnskap uten nødvendige dispensasjoner.